Je kent de test misschien als opvolger van de Tempo Test Rekenen (T.T.R.).
Maar wat zijn nu de belangrijkste voordelen van de TTA,
buiten de hernormering natuurlijk?
Teije de Vos, auteur van onder andere deze test, zette vijf voordelen voor ons op een rij.
1. De TTA is in te zetten voor verschillende doeleinden
Het grote voordeel van de TempoTest Automatiseren is, dat hij voor meerdere doelen kan worden gebruikt:
- Veel scholen gebruiken de TTA in het kader van niveaubepaling: waar staan de leerlingen op het gebied van hoofdrekenen en automatiseren? Met de TTA is het mogelijk om naar alle deelbewerkingen (plus, min, keer en deel) te kijken, maar ook ze afzonderlijk te analyseren.
- Een tweede toepassing van de TTA is signalering. Waar zitten de hiaten, is er sprake van een achterstand?
2. De TTA geeft concrete aangrijpingspunten voor begeleiding
De DLE's (Didactische leeftijdsequivalent) die uit een afname van de TTA volgen, geven al veel informatie over het niveau van hoofdrekenen van een leerling. Daarbovenop kijk je met het digitale Analyseprogramma van de TTA op een dieperliggend niveau naar de automatiseringsprobelemen. Een gedetailleerde analyse van de gemaakte fouten maakt de aangrijpingspunten voor remedial teaching zichtbaar.
3. De TTA is zowel klassikaal als individueel af te nemen
De TTA kan een aanvulling zijn op het leerlingvolgsysteem door de test één of twee keer per jaar bij de hele klas af te nemen. De afname van de test neemt slechts een kwartiertje in beslag. In het kader van remedial teaching of bij nieuwe leerlingen ligt een individuele afname meer voor de hand. Ook daarvoor is de TTA geschikt.
4. De TTA is breed inzetbaar
Met de TTA kun je leerlingen al vanaf groep 3 testen op hun hoofdrekenvaardigheden. Zo kun je eventuele problemen vroeg opsporen en leerlingen de juiste begeleiding geven. De test is genormeerd van groep 3 tot en met 8 en is bovendien ook in te zetten in de eerste jaren van het voortgezet onderwijs.
5. Zowel Nederlandse als Vlaamse normen zijn beschikbaar
De aparte normen voor Vlaamse leerlingen maken het ook voor Vlaamse scholen en praktijken mogelijk de automatisering van leerlingen nauwkeurig te evalueren.