Op de website van ParnasSys trof ik een heldere uitleg aan van bovenstaande titel.
Ik neem die tekst graag op in deze blog.
In het
basisonderwijs worden kinderen regelmatig getoetst. Om een toetsscore van een
leerling betekenis te kunnen geven, moet deze worden geïnterpreteerd. Een
toetsscore alléén zegt immers weinig.
Auteur: Machiel
Karels, onderwijskundig
accountmanager ParnasSys.
Met dank aan Johan Schokker, methodoloog bij Boom test uitgevers.
Met dank aan Johan Schokker, methodoloog bij Boom test uitgevers.
Normscores
Om toetsscores te kunnen
interpreteren, moet gebruik worden gemaakt van normscores. Veel
scholen gebruiken daarvoor de Cito-niveaus A-E of I-IV. De voortgang van een
leerling kan dan met behulp van vaardigheidsscores in beeld worden gebracht.
Maar dat is niet de enige manier om de voortgang weer te geven.
DLE: niveau én voortgang
Een alternatief voor de vaardigheidsscores zijn de zogenoemde
Didactische Leeftijds Equivalenten (DLE’s). Met een DLE kunnen zowel het niveau van
de leerling als zijn of haar voortgang op inzichtelijke wijze
worden weergegeven.
Het DLE relateert het beheersingsniveau aan
de onderwijsmaand. De onderwijsmaand wordt uitgedrukt als
Didactische Leeftijd (DL). Gerekend vanaf groep 3 bestaat het basisonderwijs
uit 6 leerjaren. Elk leerjaar heeft 10 onderwijsmaanden. De maanden juli en
augustus worden namelijk niet meegerekend. Een basisschoolleerling heeft dus
aan het einde van zijn basisschoolloopbaan een DL van 60 onderwijsmaanden.
Onderwijstijd en score
Het DLE drukt de toetsscore uit in de onderwijsmaand waarop
een basisschool-leerling gemiddeld dat niveau bereikt.
Enkele voorbeelden
Anja uit groep 6 heeft in december van dat schooljaar een DL
(Didactische Leeftijd) van 34 maanden. Zij heeft immers 34 maanden onderwijs
gehad, gerekend vanaf begin groep 3.
Anja haalt nu op een toets een DLE van 34. Dit betekent
dat de Didactische Leeftijd precies overeenkomt met het gemiddelde van de
normgroep. Anja heeft dus een gemiddeld leerrendement, om precies te zijn 100%.
Kees zit in dezelfde klas en haalt op hetzelfde moment een
toetsscore van 24. Zijn achterstand is dan 10 maanden. Kees heeft namelijk ook
34 maanden onderwijs gehad, maar scoort alsof hij 24 maanden onderwijs heeft
gehad. Zijn leerrendement is 70%. De formule voor het leerrendement is: DLE/DL
x 100 = leerrendement.
Voordelen DLE methodiek
Voordelen DLE methodiek
Het voordeel van de DLE-methodiek is dat het voor iedereen
helder is en voor elke toets hetzelfde. Op deze manier zijn ook de
prestaties op de toetsen onderling vergelijkbaar.
Met een DLE kan de school de onderwijspositie van een leerling
ook duidelijk én eenduidig communiceren naar de ouders.
DLE boek
In de nieuwe druk van het DLE Boek zijn de DLE-schalen van bijna
alle in het Nederlandse basisonderwijs bruikbare testen opgenomen. Door een
nieuwe, heldere vormgeving van de tabellen wordt in één oogopslag duidelijk hoe
de DLE-schaal is opgebouwd, en welke score een leerling op welk moment in het
leerjaar zou moeten behalen zodat er van een leerachterstand geen sprake is. In
deze nieuwe druk zijn bovendien zowel de oude als de nieuwe Citonormeringen
opgenomen, zodat scholen die indien gewenst nog kunnen vergelijken.
Aanbod ParnasSys gebruikers
Als gebruiker van ParnasSys kunt u gebruikmaken van de meest
recente DLE-schalen. Voorwaarde hiervoor is dat u beschikt over het DLE
Boek. Dankzij de goede relatie tussen ParnasSys en Boom test uitgevers kunt
u het nieuwe DLE Boek nu met korting bestellen: wanneer u het Boek aanschaft in
combinatie met een abonnement op de aanvullingen, ontvangt u maar liefst 30%
korting op het DLE Boek.
U betaalt dan slechts € 77,00 én u ontvangt de aanvullingen altijd met 10% korting.
U betaalt dan slechts € 77,00 én u ontvangt de aanvullingen altijd met 10% korting.
DLE boek bestellen
Het gebruik van DLE’s voor het volgen van leerlingen in het
basisonderwijs, nieuwe druk DLE Boek (Gerard Melis, Boom test uitgevers, 2015).
Op de site van Boom test uitgevers kunt u het DLE boek met korting bestellen.