Zelden werd in de nieuwsbrief van een school zo grondig uit de doeken gedaan waarom men overstapt naar het Boom LVS.
De afgelopen weken zijn onze kinderen weer onderworpen aan landelijke
toetsen. Voor Technisch Lezen en Rekenen hanteren wij de Cito toets en voor
Begrijpend Lezen en Spelling zijn wij overgestapt op de Boom toetsen. Vorig
jaar hebben we de Begrijpend Leestoetsen ingevoerd en dit jaar zijn we
overgestapt op de Boom Spellingtoets.
Waarom doen wij dit?
In
de eerste plaats vanuit de jarenlange onvrede over de positie van het Cito
instituut en de invloed van Cito op het curriculum van de scholen. Cito heeft
jarenlang het alleenrecht gehad op het gebied van de landelijke toetsen.
Ondanks kritiek op de toetsen van het leerlingvolgsysteem (LVS) waar u de mooie
grafiekjes van kent, heeft Cito zich niet echt ingezet om inhoudelijke
verbeteringen aan te brengen. Ondanks wetenschappelijk onderzoek, dat kinderen
niet met een fout woordbeeld geconfronteerd moeten worden, bleef de
spellingtoets in multiple choice vorm lange tijd gehandhaafd met de juiste
spelvorm tussen drie foute spelvormen. Ook de plaatjes bij de toetsitems waren
over het algemeen knullig en niet eenduidig te noemen; bij de toets begrijpend
lezen zijn kinderen meer bezig met het zoeken naar de zinnen in ellenlange
teksten en het omslaan van bladzijden dan met het leesbegrip.
Cito
bracht wel regelmatig na een aantal jaren een vernieuwde versie op de markt, maar deze brachten meer verandering op het gebied van de statistische
verwerking dan op het gebied van inhoud. Ondanks het feit dat het zeer moeilijk
was om tegen de hegemonie van het machtige Cito instituut in te gaan, dat al
lang geen overheidsinstituut meer is, waren er toch een aantal partijen die de
uitdaging durfden aangaan. Op dit moment zijn er een aantal
leerlingvolgsystemen op de markt die alle zijn goedgekeurd (Cotan
gecertificeerd).
Binnen onze overkoepelende onderwijsorganisatie is ongeveer 5 jaar geleden een aantal scholen gaan onderzoeken waarin de
Boom toetsen verschilden van de Cito toetsen en hebben op basis van hun
bevindingen ervoor gekozen om voor een aantal vakken of alle vakken de Cito
toets in te ruilen voor de Boom variant.
Kenmerken van het Boom LVS
- De Boom toets zit niet vast aan bepaalde toetsmomenten, maar is continu genormeerd.
- De Boom toets hoeft maar een keer per jaar afgenomen te worden, maar kan desgewenst vaker worden afgenomen, omdat de leeftijd van de leerling ‘meeloopt’ met de normering.
- Toetsen afnemen kost weinig tijd. De meeste toetsen zijn af te nemen binnen een lesuur.
- Het Boom leerlingvolgsysteem is een sterk instrument om de prestaties van onze leerlingen te volgen en zijn methode onafhankelijk (evenals het Cito).
- Boom toetsen sluiten aan bij alle eindtoetsen.
- De opmaak van de Boom toetsen is zeer kindvriendelijk.
- Op de grafiek die u te zien krijgt, ziet u de DLE (didactische leeftijdsequivalent) van uw kind. De didactische leeftijd is het aantal maanden dat uw kind onderwijs heeft gevolgd. Op basis van het aantal maanden wordt een didactische leeftijd bepaald. Op de grafiek ziet u hoe uw kind scoort voor het besproken vak ten opzichte van leerlingen met dezelfde didactische leeftijd.
Omdat
het verschil tussen het werken met vaardigheidsscores zoals het Cito en met
DLE’s zoals bij Boom nog wat uitgebreider te lezen, verwijs ik u naar de blog van
toetsauteur Teije de Vos: testen-en-toetsen.blogspot.com.
In
het kort leest u dat de toetsen transparanter, pedagogischer, duidelijker en
flexibeler beoordeeld worden ten opzichte van de Cito toets.
Nog een reden …
Nog
een bijkomende reden waarom scholen kiezen voor een ander toetssysteem is de
‘opgedreven normering’ van het Cito LOVS.
Er
wordt in het land veel aan Cito training gedaan, ook met speciaal door Cito
ontwikkelde trainingstoetsen. Ook staan Cito toetsen regelmatig op Marktplaats
te koop. Hierdoor wordt de gemiddelde score opgedreven en wordt een II niveau
al gauw een III niveau etc.
Overstappen niet zonder slag of stoot
Overstappen
op een ander toetssysteem gaat niet zonder slag of stoot. Voor de leerkrachten
is het ook even wennen. Het invoeren gaat op een andere wijze dan bij het Cito.
Vooral in de bovenbouw is het schakelen even lastig. Toch hebben we de Spelling
en Begrijpend Lezen voor alle groepen tegelijk ingevoerd en hebben er niet voor
gekozen om deze in de bovenbouw af te bouwen.
Het Cito-pakket was weer vernieuwd en we hadden dan ook de nieuwe versie van Cito
moeten aanschaffen. Daar hebben we niet voor gekozen.
Volgend
schooljaar gaan wij ons oriënteren op Rekenen en Technisch Lezen. Rekenen is
bewust nog niet gekozen omdat de toetsinhoud erg ver afstaat van de methode
Wereld in Getallen. Dit zou bij een methode onafhankelijke toets niet erg
moeten zijn, maar er is in de toets sprake van te veel stof die in een leerjaar
WIG nog niet is aangeboden maar wel getoetst wordt*. Wij proberen zorgvuldig te
werk te gaan bij deze verandering en houden u op de hoogte!
*) Opmerking van Teije de Vos: in de vernieuwde versie (2019) is aan dit probleem tegemoet gekomen.
*) Opmerking van Teije de Vos: in de vernieuwde versie (2019) is aan dit probleem tegemoet gekomen.
Naam en adres van de school zijn bij mij bekend.
Lees eventueel ook nog Een brief: 'Leve de SVT !!!'