maandag 19 januari 2009

Perspectief VO op basis van DLE (LeerRendement)


Op verzoek geven we hier nogmaals weer de werkwijze waarmee op basis van de behaalde DLE een ontwikkelingsperspectief richting VO kan worden geformuleerd.

Leerlingen verschillen. De een is slimmer dan de ander. De een leert sneller dan de ander. Daarom komen ze aan het eind van de rit (in groep 8) verschillend uit: van Praktijkonderwijs tot VWO.

Het heeft geen zin aan leerlingen te blijven dokteren, wanneer is komen vast te staan ‘dat er niet meer in zit’. De energie kan dan beter worden besteed aan aspecten waarmee de leerling wèl geholpen is (bijvoorbeeld sociale redzaamheid). Anderzijds kunnen leerlingen die over meer potentie beschikken, wellicht aanvullende aandacht krijgen.

Op basis van de geregistreerde resultaten rekent DLE-LVS het ontwikkelingsperspectief van de leerling uit: waar komt de leerling aan het einde van de rit uit, als het zo doorgaat? De gegevens daarvoor zijn ontleend aan het IPMON-Leerlingvolgsysteem (en het SAVU-Leerlingvolgsysteem).

Hoe werkt het?

Perspectief VO op basis van behaalde DLE

Populatie-indeling op basis van de behaalde DLE aan het eind van groep 8 (DL 60),
gerelateerd aan de door het ministerie van OCW
beoogde verdeling van leerlingen in het VO
Er is sinds deze publicatie nogal wat veranderd,
zie de grafische weergave aan het eind van dit artikel.

t/m 30
31 t/m 40
41 t/m 50
51 t/m 60
61 t/m 70
71 +
(5%)
(15%)
(20%)
(20%)
(25%)
(15%)
PrO
LWOO
B K
G T
HAVO
VWO

Op elk moment in de schoolloopbaan kunt u de volgende som maken: (DLE : DL) x 100 = LR.
Het LeerRendement is een percentage waarmee kan worden bepaald op welke DLE de leerling 
aan het eind van groep 8 zal uitkomen als de ontwikkeling doorgaat 
zoals die was op het meetmoment tijdens de schoolloopbaan. 
Op basis van bovenstaand overzicht valt daar een vorm van VO aan te koppelen:


Als u klikt op de afbeelding bovenin, dan vindt u daar de verantwoording voor deze berekening.

De kernvraag in het kader van dit LVS is steeds: komt het gesignaleerde ontwikkelingsperspectief overeen met onze verwachtingen van de leerling? Stel dat een leerling een ontwikkelingsperspectief PR (Praktijkonderwijs) heeft en in de omgang met de leerling krijgt u de indruk dat er meer in zit. Dan is nader onderzoek gewenst.* Blijkt na onderzoek echter dat het ontwikkelingsperspectief past bij de leerling, dan moet het doel zijn dat perspectief te realiseren. In het LVS zal namelijk blijken dat alle pogingen om de leerling ‘er-weer-bij’ te krijgen, doorgaans weinig resultaten opleveren.

*) Er zijn instrumenten die kunnen helpen bij dit onderzoek en die de leerkracht vaak zelf kan afnemen. 
Kijk maar even hier: Verwachtingstoetsen

______________________________________________________________________________

De hierboven bedoelde grafische weergave: