Onderwerpen

zaterdag 14 september 2013

Top 10 scholen, gevolg van 'teaching to the test'?


Er is mij iets opgevallen
aan het lijstje van
de Top 10 scholen van RTL …





Hieronder druk ik dat lijstje af en ik vraag u goed te kijken 
naar de middelen die deze scholen gebruikten voor hun Eindtoets …

Het gaat om de volgende scholen:

·       De Twilling, Stiens (Openbaar): 10, Drempelonderzoek
·       Ds. Pieter van Dijkeschool, Bruinisse (Reformatorisch): 10, SEO
·       Basisschool Johannes Calvijn, Urk (Reformatorisch): 9,8, SEO
·       Koningin Emmaschool, Kampen (Protestants-Christelijk): 9,7, SEO
·       Gooilandschool, Bussum (Algemeen Bijzonder): 9,7, Cito
·       Ds. Jac. Koelmanschool, Hoogvliet Rotterdam (Reformatorisch): 9,6, Cito
·       Kathedrale Koorschool, Utrecht (Rooms-Katholiek): 9,6, Cito
·       Johan Frisoschool, Steenwijk (Protestants-Christelijk): 9,5, SEO
·       Eerste Openluchtschool-Voor-Het-Gezonde Kind, Amsterdam (Algemeen Bijzonder): 9,4, Cito
·       Basisschool Don Bosco, Dordrecht (Rooms-Katholiek): 9,4, Cito

  • Vindt u het ook vreemd dat slechts 50% van de Top 10 scholen aan de Eindtoets van het Cito meedeed, terwijl dat landelijk bijna 83% is?
  • Vindt u het u ook vreemd dat maar liefst 40% van de Top 10 scholen meedeed aan het SchoolEindOnderzoek (SEO) van Centraal Nederland, terwijl dat landelijk maar ruim 3% is?

Als u bedenkt dat van de gebruikte toetsen in het bovenstaande rijtje de Eindtoets van het Cito de enige is die elk jaar compleet nieuw is en dat de andere toetsen in het rijtje niet of slechts ‘regelmatig’ veranderen, komt u dan ook op bepaalde gedachten?

Er wordt namelijk wel eens gezegd dat er bij dit soort zaken sprake kan zijn van ‘teaching to the test’.

Als ik de Top 10 zo bekijk, kan ik niet zeggen dat daar absoluut géén sprake van kan zijn ...